zondag 27 januari 2013

Wat is er mogelijk

Op de Dutchbirding site zie ik een link naar een blog van Birding Frontiers over birding by foot, een stel Engelse vogelaars kijken hoeveel soorten ze kunnen zien door te wandelen in de omgeving van hun eigen dorp of stad en of ze dan ook nog wat bijzonders kunnen ontdekken, want die Tjiftjaf om de hoek van de straat zou zomaar een Iberische of Siberische kunnen zijn. Grappig want ik ben dit jaar aan het proberen hoeveel soorten ik kan zien door alleen gebruik te maken van de fiets of de benenwagen. Nu het buiten toch regent kijk ik maar eens wat en hoeveel er dan mogelijk is. Tot nu toe heb ik 106 soorten gezien en als ik het lijstje afloop van wat nog mogelijk is in de omgeving zouden daar nog 91 soorten bij kunnen komen. Dit zijn de "gewone" soorten die ik aan zee, strand, duinen of in de polders zonder veel moeite zou kunnen ophalen. Dan is er nog een categorie soorten die zouden moeten kunnen. Dit zijn zo'n 50 soorten, de wat minder algemene en zeldzamere soorten zeg maar zoals b.v. Kleinste Jager, Kleine Alk, Vale Pijl en Stormvogeltje. Met een beetje uren maken en de juiste omstandigheden zouden die moeten kunnen lukken. Soorten als Ortolaan, Wielewaal, Duinpieper en Roodkeelpieper kunnen op de Puinhoop of op de trektelpost Berkheide. Kwartel, Porseleinhoen en Velduil b.v. heb ik ook in de laatste categorie gezet, hoewel ik ze ieder jaar wel heb in de omgeving een zekerheidje is het niet. In totaal is het voor mij dus mogelijk om rond de 245 soorten te zien maar dat word erg hard "werken" en daar zullen veel uren in gaan zitten. Realistisch is denk ik de kleine 200 soorten die zeker kunnen plus de helft van de minder algemene soorten. Ik ga zeker proberen om boven die 220 soorten uit te komen maar of dat lukt is een tweede, ik hou jullie op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten