donderdag 26 september 2013

Jongensdroom word werkelijkheid

Ik weet het nog goed, een jaar of twaalf was ik toen ik mijn eerste vogelboek kocht. Verdiend met bollenpellen, dat mocht toen nog op die leeftijd. Het was de Elsevier vogelgids ofwel de Bruun. Geweldig vond ik het om erin te bladeren en weg te dromen bij mooie soorten. Maar bij een soort bleef het boekje vaak open liggen, de Rosse Waaierstaart alleen de naam al deed mijn hart sneller kloppen.  In mijn onwetendheid dacht ik altijd dat die hier wel voorkwam en het was een soort heilige graal voor me. Naar verspreidingskaartjes keek ik niet eens alle vogels in het boek vond ik geweldig om naar te kijken. Nu weet ik pas wat voor een onding die gids was/is, de tekeningen waren slecht en er klopte wel eens het een en ander niet. Maar goed nu is alles anders en soms beter.
Ik verwachtte vanmorgen toen ik op de fiets stapte niet dat de Rosse Waaierstaart er nog zou zitten, maar voor het geval dat wel zo was nam ik wel mijn kijker mee. Onderweg kijk ik even of mijn telefoon nog niet ontploft is door berichten over het een of andere vogeltje -:). En ja hoor twee Dutch Birds Alerts. Rosse Waaierstaart, word nu gezien. Gaaf, snel wat regelen want deze kan ik eigenlijk niet laten lopen. Bas van der Burg regelt ook snel het een en ander en we spreken af om contact te houden. Om acht uur vraag ik aan mijn werkgever of ik weer een ochtend er tussenuit mag. Moet je nu weer helemaal naar huis fietsen, wist je dit niet eerder vraagt hij. Ja zeg ik maar ik had niet verwacht dat hij er nog zou zitten... Ga maar gouw zegt hij. Geweldig dat het kan!! Voordat Bas van der Burg er is loop ik eerst nog ff een paar partijen planten na, om kwart voor negen is Bas er en vertrekken we richting Noord Holland voor hopelijk de DERDE LIFER in twee dagen. Precies een uur later parkeren we de auto langs de Hondsbossche Zeewering en lopen we de Kamperkade op richting de manege waar de vogel zit. Gek genoeg is het nog helemaal niet zo druk en dat voor een nieuwe soort voor Nederland! Het duurt even voor we de vogel in beeld krijgen, het eerste wat ik zie is dat de vogel uit de slootkant vliegt en wegduikt in de ruigte. Gelukkig komt het allemaal goed en zien we de vogel een aantal keren goed!
Van Fred Klootwijk moest ik even drie vingers opsteken -:) toen de derde lifer binnen was.

Deze Rosse Waaierstaart die hier nu opgedoken is betreft de westelijke ondersoort galactotes, die zijn verspreidingsgebied heeft in ZW Europa en Noord Afrika. Hij verschilt van de syriaca, die voorkomt in ZO Europa, Turkije en SyriĆ« o.a. in kleur en minder contrastrijker koppatroon. Om half een zijn we weer in Noordwijk en na de lunch kan ik weer gewoon zo als het hoort aan het werk en is mijn jongensdroom werkelijkheid geworden.

Van Max van Waasdijk krijg ik vanmiddag twee foto's opgestuurd, bedankt!! Max


Rosse Waaierstaart | Rufous-tailed Scrub Robin (Cercotrichas galactotes galactotes)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten