donderdag 5 mei 2016

Kleine Geelpootruiter op Rijnfront, Oegstgeest

Na de ochtend op de Telpost Berkheide doorgebracht te hebben fiets ik nog even langs Rijnfront, het braakliggende terrein van de Leidse universiteit. Door de vele regen die we kregen in April ligt het er nog steeds erg nat bij. Een snelle scan levert o.a. Bosruiters, Bontbekplevieren, Kleine Plevieren en een drietal Kemphanen op. Een steltloper kan ik met de kijker niet zo gauw thuisbrengen en in gedachte begin ik af te strepen, in ieder geval geen Groenpootruiter daar is tie te klein voor. Poelruiter schiet even door m'n gedachte, qua grote klopt dit aardig maar dan zit het met het snaveltje niet goed want deze is hiervoor niet dun genoeg. Vanaf de plek waar ik sta kan ik de poten niet zien, wat goed te zien is op de eerste foto en dus besluit ik op een andere plek te gaan staan waar ik met een beetje geluk een beter zicht kan krijgen op de poten. Na een kwartier zie ik eindelijk een glimp van de poten en dan krijg ik zowat een hartverzakking, GEEL, het zal toch niet..... Ik probeer wat betere foto's te maken maar het licht werkt niet mee en door de stress vergeet ik helemaal naar m'n instellingen te kijken dus het houdt op bij een paar goede bewijsplaatjes. Ondertussen heb ik Fred Klootwijk gebeld en als die gearriveerd is kijken we samen nog even in de gids en maak ik de determinatie rond. KLEINE GEELPOOTRUITER!! Via de diverse app groepen maak ik de vondst wereldkundig zodat iedereen die in de gelegenheid is, en wil, de vogel kan zien. Voor de provincie Zuid Holland is dit pas de tweede Kleine Geelpootruiter na de vogel die van Wouter v/d Ham vond op de Starrevaart en die ook even een avond op mijn andere local patch Poelgeest heeft gezeten.




Kleine Geelpootruiter | Lesser Yellowlegs (Tringa flavipes)

Eerder op de morgen was het al een beetje genieten op de Telpost Berkheide met o.a. een MorinelplevierZwarte Wouw en een viertal Appelvinken die er voorbij trokken.




Zwarte Wouw | Black Kite (Milvus migrans)


Appelvink | Hawfinch (Coccothraustes coccothraustes)


Grasmus | Common Whitethroat (Sylvia communis)

Grutto | Black-tailed Godwit (Limosa limosa)



Kleine Plevier | Common Ringed Plover (Charadrius hiaticula)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten