maandag 6 augustus 2012

Tsja

Een dag die ik niet snel zal vergeten begint vanmorgen om half zeven in polder Poelgeest, m'n local patch. Het daar door Fred Klootwijk gevonden Porseleinhoen heb ik al wel gezien maar een plaatje ervan is leuk dus dat was het eerste doel vandaag. Nou die wilde wel meewerken binnen vijf minuten kwam die te voorschijn.
Porseleinhoen | Spotted Crake (Porzana porzana)

Verder zit er niet zoveel in de polder, wat Witgatjes, een paar Kemphanen, Oeverloper en een Zwarte Ruiter.
Zwarte Ruiter | Spotted Redshank (Tringa erythropus)

Omdat ik ook nog even naar het geïnundeerde perceel aan de Bronsgeest wil stap ik om half negen op de fiets en rij via de Elsgeesterpolder naar Noordwijk. In de Elsgeesterpolder kom ik langs een weiland wat helemaal vol zit met meeuwen, voornamelijk Kokmeeuwen maar een blik erover leert dat er ook een aantal juveniele Zwartkopmeeuwen tussen lopen. Een ervan is geringd en het lukt me na enige tijd om tussen het gras door de ring af te lezen. Rood HK19 aan de rechterpoot en links zit een metalen ring. Via Jeroen Nagtegaal kom ik erachter dat het om een Hongaarse vogel gaat, het mailtje naar Hongarije is al onderweg.
Zwartkopmeeuw Rood HK19 | Mediterranean Gull (Larus melanocephalus)

Verder niet zo veel te zien in de polder dus snel door naar "de Bronsgeest". Hier is het leeg, weinig meeuwen, wel een tweehonderd kieviten maar erg weinig steltjes. 4 Overlopers, een Witgat en en juveniele Tureluur is de schamelijke oogst deze morgen. Het enige leuke is dat ook hier een juveniele Zwartkopmeeuw zit.
Zwartkopmeeuw | Mediterranean Gull (Larus melanocephalus)

Na een poosje heb ik het wel gezien en vindt ik het wel tijd worden voor een bakkie dus richting huis maar. Via de Elsgeesterpolder want dat fietst toch wel wat fijner dan langs de vaart. Een grote groep opvliegende Kieviten en Goudplevieren  trekt m'n aandacht. Het bakkie moet maar ff wachten.
Tsja, en daar sta je dan eenzaam in de polder Goudplevieren te checken want misschien zit er wel een Kleine tussen. De groep, gemengd met een honderdvijftig Kieviten, vliegt zo nu en op meestal zonder aanleiding een keer vanwege een Sperwer en de laatste keer dat ik het zag door een grote rover. Grote paniek de rover vliegt door de groep en gaat zitten in een perceel wat ingezaaid is met Japanse Haver. Snel de scoop erop en ik weet even niet wat ik zie! Een grote "zwarte" rover met een lichte snavel en bijna witte washuid is het eerste wat me opvalt, de vogel vliegt op van me af shit ik krijg hem niet in de scoop de zenuwen slaan toe want dit moet een knaller zijn. Gelukkig lukt het wel, ik zie duidelijk een heel smal wit bandje aan de staart en een ietwat licht stuit, de vogel verdwijnt achter een schuur en ik pik hem pas weer op als hij even bovenop een lantaarnpaal gaat zitten. Niet lang, de vogel duikt naar beneden en verdwijnt in een perceeltje met hoog onkruid. Juveniele Bastaardarend | Greater Spotted Eagle (Aquila clanga) schiet door m'n gedachte, toevallig de ANWB gids in de fietstas dus snel even gekeken en dat komt idd  aardig overeen met wat ik gezien heb. Dus maar gaan bellen, piepen het duurt eeuwen voor m'n gevoel maar waar is de vogel ik weet het niet zoeken dus maar. Bij een bekende kweker het land ingelopen om beter de polder waar hij heen gevlogen zou kunnen zijn te kunnen overzien. Rover in het land telefoon rover opgevlogen zonder dat ik zie shit de volgende die belt druk ik weg weer telefoon
gek word je ervan gelukkig is het een bekende die even mijn frustratie over zich heen krijgt. Wat moet je ik ben nog steeds alleen, Ab Steenvoorden is inmiddels aan het zoeken vanaf de N206. Als ik terugloop kom ik Ferry Ossendorp tegen en samen lopen we weer het land in, helaas niets wel paniek onder de meeuwen boven de polder maar dat kan ook veroorzaakt zijn door het maandelijkse luchtalarm. Tot twee uur blijf ik en nog een paar anderen zoeken in de omgeving maar helaas niets meer. Tegen twee uur nog een fikse regenbui, gelukkig kan ik bij Ed Schouten in de auto de bui uitzitten. Dan toch maar naar huis, hongerklop en cafeïne gebrek beginnen toe te slaan, de hond moet ook nog uitgelaten worden tijd om echt te gaan. Thuis even gegeten, een bakkie, de hond uitlaten, knagend gevoel dus maar weer terug naar de polder want je weet maar nooit.
Het zit me wel mee, afgelopen vrijdag een Poelruiter bij "de Bronsgeest". Vrijwel niet twitchbaar. Zondag een Lachstern ook bij het geinundeerde perceel aan de Bronsgeest in Noordwijk, niet twitchbaar opgevlogen door sperwer en nu een Bastaard- of Schreeuwarend die zich niet aan anderen wil laten zien. Balen natuurlijk maar het is helaas niet anders

Het is helaas niet te doen met de dingen die ik aan de vogel gezien heb om er een zekere determinatie van te maken en dus zal ik het hiermee moeten doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten