zaterdag 28 september 2013

Hop in Katwijkse woonwijk

Vanmorgen word in een tuin in de Katwijkse Molenwijk door een 7 jarige jongen een Hop gevonden, het jongetje zegt tegen z'n moeder er zit een vogel in de tuin met zebrastrepen op zijn rug. Zijn moeder maakt met de ipad foto's en ze denken eerst dat het een specht of zo is. Als de vogel zich verplaatst word hij gezien door een kennis van Gijsbert van der Bent en die word gebeld en zo gaat het balletje rollen. Rene van Rossum is als eerste ter plaatse bij de vogel die nog geen 500 meter van zijn huis zit en hij bevestigt dat het echt om een Hop gaat.
"Helaas" ben ik aan het werk want er moeten nog een paar uurtjes die ik deze week weggeweest ben worden gladgestreken -:). Maar zonder gekheid, deze klus kon gewoon niet wachten en dan kom ik graag op zaterdag om het af te maken.
Om vier uur rij ik De Zanderij op waar de vogel het laatst gezien is en daar hoor ik van Fred Klootwijk dat hij weer teruggevlogen is de woonwijk in.
Even later schuif ik aan op het grasveldje aan de Asterstraat waar de vogel op een meter of 10 van ons af loopt te foerageren in het gras. Het beest is zo tam als wat en trekt zich vrijwel van niets aan. Zo mooi heb ik zelden een Hop gezien.
Fred heeft de hele dag al achter de vogel aangelopen en heeft een aantal fantastische foto's kunnen maken, hij is een soort van boven zichzelf uitgestegen -:).



Hop | Eurasian Hoopoe (Upupa epops)  

De vogel haalt diverse Emelten uit het gras vandaan en gooit dan zijn kop in de hoogte en vangt dan de emelt op in zijn bek, leuk om te zien. 
Met deze Hop krijgt deze week een aardig slot, na al het andere geweld van Noordse Boszanger, Arendbuizerd en de Mega Rosse Waaierstaart.
Omdat ik van mijn werk kom heb ik alleen een kijker bij me en geen fotospullen en dus zegt Fred maak maar ff een paar plaatjes met mijn camera en zie hier het resultaat, de bewerking heeft Fred gedaan.








Hop | Eurasian Hoopoe (Upupa epops)  

Gisteren kreeg ik van Menno van Duijn een prachtige ingelijste foto van de door mij gevonden juveniele Roze Spreeuw. De foto heeft inmiddels een mooi plekje in de huiskamer gekregen.

Roze Spreeuw | Rosy Starling (Pastor roseus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten